Wat is integratieve kinder- en jongerentherapie
Leidraad van de integratieve therapie is het zelfhelend vermogen van het kind. De therapeut sluit aan bij de belevingswereld van het kind of de jongere en begeleidt de cliënt om dit vermogen te ontdekken en in te zetten. Zo ontdekt het kind spelenderwijs welke 'hulpbronnen' hij/zij al heeft, waar hij/zij trots op is, waar het kind blij van wordt, en wat hem/haar dwars zit, triggert, of belemmert in zijn of haar ontwikkeling. Een integratief therapeut werkt vanuit de visie ‘de cliënt weet het, kan het en doet het!’.
Daarbij werkt de kinder- en jongerentherapeut nauw samen met ouders, leerkrachten en andere belangrijke volwassenen (het systeem rond het kind), waardoor zij beter toegerust worden om het kind verder te begeleiden. Kenmerkend is dat de therapeut is opgeleid om vanuit verschillende therapievormen een kind te begeleiden. Zoals spel, beweging, creatieve werkvormen, korte oplossingsgerichte interventies, cognitieve gedragstherapie, systemisch werken. Het is: therapie op maat voor kind en omgeving!
De uitgangspunten voor Integratieve Kinder- en Jongerentherapie zijn samen te vatten als SPEEL, namelijk:
Samen, Preventief, Eigen kracht, Effectief en Laagdrempelig.
De ontbrekende schakel in de jeugdhulp
Kinder- en jongerentherapie bevindt zich op het snijvlak van preventie en behandeling binnen het nieuwe jeugdzorgveld. Een integratieve aanpak waarbij het kind centraal staat en zijn omgeving (ouders, school) nauw betrokken wordt. Daardoor kan de kern van het probleem snel en gericht aangepakt worden. Men werkt met effectieve integratieve interventies zodat de therapie kortdurend is (max 10-15 sessies). Het is oplossingsgerichte therapie om zwaardere zorg te voorkomen. Waar nodig wordt doorverwezen naar of samengewerkt met andere disciplines. En dit is nou net de ontbrekende schakel in de jeugdhulp.